گمانه‌زنی عطوان در مورد جانشین سید حسن نصرالله

تحلیلگر سرشناس جهان عرب معتقد است جانشین سید حسن نصرالله با چالش های مهمی روبرو خواهد شد که در صدر آن ها مقابله با نفوذ قرار دارد. او باید جایگزین هایی را برای رهبران ترور شده حزب الله انتخاب و افراد مشکوک و نفوذی را پاکسازی کند؛ وی باید در برخی نهادهای حزب الله بازنگری کرده و جبهه لبنان و مقاومت را تقویت نماید تا با اقتدار به مقابله با رژیم اسرائیل ادامه دهد.

به گزارش تحریریه، عبدالباری عطوان تحلیلگر سرشناس جهان عرب در بخشی از اظهارات خود در «یوتیوب» درباره ترور سید «حسن نصرالله» دبیر کل حزب الله گفت: شهادت سید حسن نصرالله واقعه بسیار سنگین و تکان دهنده ای بود. اسرائیلی ها از مدت ها قبل برای چنین روزی برنامه ریزی می کردند اما این شادمانی نتانیاهو دوام نخواهد داشت. خوشحالی دستگاه اطلاعاتی رژیم اسرائیل که در عملیات «طوفان الاقصی» در هفتم اکتبر گذشته شکست سنگینی خورد، ادامه نمی یابد و آنها نه تنها پیروز نخواهند شد بلکه مقاومت ادامه می یابد و موشک های حزب الله در حیفا و صفد و نهاریا و سرتاسر سرزمین های اشغال شده فرو خواهند آمد.

عطوان افزود: به احتمال زیاد سید «هاشم صفی الدین» جانشین سید حسن نصرالله شود. او از نسل اهل بیت و ۶۰ ساله است. او مردی بسیار شجاع و با اراده است که تاکنون به عنوان رئیس شورای اجرایی حزب الله امور اساسی حزب الله را مدیریت می کرد و ماموریت های نظامی بزرگی را بر عهده داشت. حتی او از نظر ظاهری هم شبیه سید حسن نصرالله است. فرزند او داماد شهید «قاسم سلیمانی» است. صفی الدین از اعضای موسس حزب الله است و با سید «عباس الموسوی» و سید حسن نصرالله در تاسیس حزب الله همکاری داشت. او شخصیت بسیار فرهیخته ای است.

hs.jpg

این تحلیلگر درباره چالش هایی که جانشین سید حسن نصرالله با آن روبرو خواهد شد گفت: حقیقتا چالش ها زیاد است. نخستین چالش متحد کردن حزب الله و جایگزین کردن افرادی جدید به جای رهبران پیشین حزب الله است که به وسیله اسرائیل ترور شده اند. چالش پاکسازی این حزب از برخی افراد مشکوک و نفوذی اهمیت زیادی دارد. حزب الله به بازنگری در بسیاری از نهادهای خود نیاز دارد. اولویت مبرم برای سید هاشم صفی الدین پاکسازی دستگاه های اطلاعاتی حزب الله برای جلوگیری از نفوذ دشمن است که سبب ترور سید حسن نصرالله و دیگر شخصیت ها شد. این نفوذها بسیار دردناک بوده اند.

وی با بیان اینکه «موضوع نفوذ بزرگترین چالشی است که دبیر کل آینده حزب الله در آینده با آن روبرو خواهد شد»، تاکید کرد: او باید جبهه لبنان و مقاومت را تقویت سازد و با اقتدار با رژیم اسرائیل مقابله کند. او باید با عملگرایی خود با رژیم اسرائیل مبارزه کند زیرا اظهارات به تنهایی کافی نیست. هنوز همه قدرت حزب الله و زرادخانه های تسلیحاتی آن هنوز پابرجاست و آسیبی ندیده است.

این تحلیلگر فلسطینی تبار گفت: نتانیاهو وعده داده است شهرک نشینان را به شمال بر می گرداند، اما او هرگز قادر به انجام این خواسته نخواهد شد. اکنون حزب الله تلاش خود را بر وارد کردن زیان های بیشتر بر رژیم اسرائیل متمرکز کرده است. موشک های سنگین از انبارهای حزب الله در زیر کوه ها خارج و علیه رژیم اسرائیل استفاده خواهند شد. نتانیاهو می خواهد بر کل منطقه خاورمیانه سیطره پیدا کند اما او پیروز نخواهد شد چون مقاومت هرگز متوقف نمی شود.

عطوان افزود: باید با عقلانیت برخورد کرد، صبر راهبردی دیگری سودی ندارد زیرا نتانیاهو به هیچ یک از اصول درگیری و قوانین بین المللی احترام نمی گذارد. او از کشتار کودکان لذت می برد. پس باید در سیاست ها بازنگری کرد. آمریکا هم در همه جنایت های رژیم اسرائیل دست دارد. این کشور به دنبال آتش بس نیست. این کشور دوست دارد منطقه را به آتش بکشد. نتانیاهو هم با رهبران آمریکا هماهنگ است.

تحلیلگر فلسطینی تبار پیش بینی کرد: ایران هدف بعدی نتانیاهو است. هدف او از ترور سید حسن نصرالله هم جنگ با ایران و ارسال پیام به تهران بود. اکنون دو گزینه پیش روی ایران قرار دارد: ایران یا باید تسلیم شود یا نبرد را انتخاب کند. ایران تسلیم نخواهد شد و منتظر نمی ماند تا نتانیاهو تاسیسات هسته ای و زیرساخت های آن را ویران سازد. نتانیاهو به صبر راهبردی هیچ اهمیتی نمی دهد پس باید با تمام توان با او مقابله کرد.

وی در پایان تاکید کرد: اکنون باید مقاومت واقعی آغاز شود و هیچ گونه سازشی جایز نیست. کل محور مقاومت نیز باید با هم متحد شوند تا نتانیاهو تاوان سنگینی را برای این جنایت ها پرداخت کند.

پایان//

۸ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 30700

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 4 =